A hálózati kultúra részhalmaza a digitális kultúrának, a digitális kultúra pedig részhalmaza az információs kultúrának. Ven-diagram segítségével tökéletesen el lehet képzelni a dolgot. A külső legnagyobb kör a hálózati kultúra, ebben van egy kisebb kör, ami a digitális kultúra, és ebben is van egy kör, ami pedig a hálózati kultúrát képviseli. Kialakulásuk az előbbi sorrendet követte a technológia fejlődésével. A hálózati kultúra egyre csak növekszik a másik kettő rovására a képzeletbeli ábránkon, az internet és a mobiltechnológia megjelenése óta. A hálózati kultúra térhódításával egy kevesebb olyan sziget marad, ami ettől mentes tud maradni. A fő különbség tehát ezek között a megjelenésük ideje és a kultúrából elfoglalt hányaduk.
Z. Karvalics nem annyira az internetet helyezi a középpontba. Az internet nélkül nem beszélhetünk információs kultúra mai formájáról, ez elvitathatatlan. Karvalics azonban inkább az internet okozta társadalmi átalakulásokkal és ezek hatásaival gyakorlati megnyilvánulásaikkal foglalkozik, ami inkább segít megérteni az embernek azt, hogy mi az, ami végbemegy körülötte.
Karvalics László mikro szinten mélyebbre megy, mint az órai elmélet. Konkrétan az egy én információs műveltségét helyezi a középpontba, nem pedig a létrejött viszonyrendszer kialakulását. Az információs írástudás révén tesz szert egyén az információs műveltségre. Karvalics a viszonyrendszert adottnak kezeli, és az egyén elboldogulását taglalja ezen új környezetben.
Z. Karvalics László szerint a mezo szintű kultúrafogalom nem merül ki annyiban, hogy a Kultúra megjelenik az interneten és megjelennek új információs és kommunikációs technológiák. Valamint az így megjelent technológiákat a kultúrpolitika a nemzeti értékek megőrzésére használja. Hatása érezhető a társadalmat alkotó összes szerveződésre méghozzá például nemzeti, szervezeti, nyelvi és még sok más alapon. Nem csak az eszközhasználat széleskörűségéről van szó, hanem a mindennapokba történő teljes beintegrálódásáról.
A Karvalics cikk makroszinten nem mutat akkora eltérést, pusztán annyit tesz, hogy mind a változást pusztán konstatáló és csak az újra fókuszáló, mind az információs kultúrát teljesen különkezelő elméletet megemlíti.
Megosztás a facebookon